Δευτέρα 27 Ιανουαρίου 2020

Τουρκικά οπλικά συστήματα: Λαμβάνοντας υπόψη τα πραγματικά δεδομένα.


Το ισλαμικό καθεστώς της Τουρκίας καλλιεργεί εντέχνως τη προπαγάνδα των "εθνικών" οπλικών συστημάτων (Ο-Σ) με προφανή αποδέκτη τις αμόρφωτες μάζες της Ανατολίας που αποτελούν και την εκλογική βάση του AKP. Στο παρόν θα εξετάσουμε τη περίπτωση του τεθωρακισμένου οχήματος KIRPI. Όπως η πλειοψηφία των Ο-Σ που έχει παρουσιάσει μέχρι σήμερα η Τουρκία, έτσι και το τεθωρακισμένο όχημα Kirpi ("Σκαντζόχοιρος") είναι αντίγραφο του υφιστάμενου Ο-Σ που αναπτύχθηκε από άλλη χώρα και συγκεκριμένα του NAVIGATOR της ισραηλινής Hatehof Ltd.


NAVIGATOR



KIRPI

Το 2009 ανατέθηκε σύμβαση στην εταιρεία BMC (ιδρύθηκε ως British Motor Corporation) για τη κατασκευή 468 οχημάτων του τύπου για τον Τουρκικό Στρατό, τα οποία ανήκουν στη κατηγορία MRAP (Ανθεκτικών σε Νάρκες, Προστατευμένων από Ενέδρες). Σημειώνεται ότι μεταξύ 2 Νοεμβρίου 2002 - 16 Δεκεμβρίου 2011 είχαν σκοτωθεί 788 Τούρκοι στρατιωτικοί και αστυνομικοί ενώ άλλοι 4.487 είχαν τραυματισθεί σε 11.734 συμβάντα - επιθέσεις του κουρδικού PKK, η πλειοψηφία των οποίων ενέδρες-πυροδότης IED.

Η ανεπαρκής θωράκιση των υφιστάμενων τεθωρακισμένων (Cobra, Akrep, BTR-60/80) είχε αποδειχθεί γι' αυτό η παράδοση των Kirpi έλαβε χαρακτήρα κατεπείγοντος. Ατυχώς, η BMC βρέθηκε το 2012 στο χείλος της χρεωκοπίας, αναστέλλοντας τη παραγωγή τη χειρότερη δυνατή στιγμή. Η Τουρκία συγκλονίζεται στις 18 Σεπτεμβρίου 2012 από επίθεση εναντίον φάλαγγας οχημάτων στον άξονα Bingol-Mus αφήνοντας 10 Τούρκους οπλίτες θητείας νεκρούς και περισσότερους από 70 τραυματίες.

Η εφημερίδα Sozcu με πρωτοσέλιδο τίτλο "Ζωντανοί με λεωφορείο, νεκροί με ελικόπτερο" καυτηρίασε τότε το γεγονός ότι ο Τουρκικός Στρατός επέλεξε να μεταφέρει οδικώς τους οπλίτες στις Μονάδες αλλά χρησιμοποίησε ελικόπτερα για τις σορούς τους.


Όπως αποκαλύφθηκε τα οχήματα συνοδείας εξαφανίστηκαν όταν εξαπολύθηκε η επίθεση. αφήνοντας απροστάτευτους 200 οπλίτες. Οι εργαζόμενοι της BMC προχωρούν σε εκδήλωση διαμαρτυρίας στις 22 Σεπτεμβρίου 2012 με κεντρικό σύνθημα "Μη σταματάτε τα Kirpi, Μην αφήνετε στρατιώτες να πεθαίνουν" υποστηρίζοντας ότι παραμένουν απλήρωτοι 5 μήνες.


Υπό τη πίεση της κοινής γνώμης, ο Τουρκικός Στρατός αποφασίζει την αναστολή της οδικής μετακίνησης των οπλιτών θητείας και υπογράφει σύμβαση με τις Τουρκικές Αερογραμμές για την αεροπορική μεταφορά του προσωπικού προς Μονάδες των ΝΑ επαρχιών, επισφραγίζοντας την ανικανότητά του να παράσχει προστασία και ασφάλεια στην επικράτεια. Την περίοδο εκείνη είχαν παραδοθεί μόλις 273 οχήματα.


Παρένθεση: Ας φανταστούμε αδειούχους οπλίτες του ΕΣ που υπηρετούν σε μονάδες στην Ξάνθη και στην Ροδόπη να πρέπει να μετακινηθούν με αθωράκιστα πολιτικά λεωφορεία υπό τον φόβο ενέδρας. Κλείνει η παρένθεση.

Η BMC χρεωκοπεί και τον Ιούνιο του 2014 αντί πινακίου φακής από τον μεγαλοκαναλάρχη Ethem Sancak, ο οποίος τυγχάνει μέλος της ΚΕ του κυβερνώντος AKP, με κεφάλαια από το Κατάρ και τον Στρατιωτικό Ακόλουθο να μετέχει ως μέλος στο ΔΣ της εταιρείας!





Η παραγωγή ξανά αρχίζει όμως προκύπτει νέο πρόβλημα. Τα τεθωρακισμένα Kirpi εμπλέκονται σε τροχαία. Διαρκώς. Κάποιοι κάνουν λόγο για "σχεδιαστικά σφάλματα" και "πρόβλημα ευστάθειας" των οχημάτων.

Η περιφρόνηση των κανόνων οδηγικής ασφάλειας από τα στελέχη του Τουρκικού Στρατού με πρώτιστο τη χρήση ζωνών ασφαλείας οδηγούν σε ατυχήματα, αρκετά εκ των οποίων πολύνεκρα.





Το 2017 ανατίθεται νέα σύμβαση στη BMC για τη προμήθεια 529 οχημάτων βελτιωμένης έκδοσης Kirpi II, η οποία μεταξύ άλλων ενσωματώνει νέο κινητήρα,πλήρως αυτόνομη ανάρτηση και σύστημα ABS.

Αντί να παραδοθούν στον Τουρκικό Στρατό, οι πρώτες φτάνουν στη Λιβύη.


Operation Volcano of Anger/Τα MRAP BMC KIRPI στο λιμάνι της Τρίπολης την 18η Μαϊου 2019. Οι τηλεχειριζόμενοι σταθμοί όπλων είναι σκεπασμένοι με καλύμματα αλλά πιθανόν να είναι οι SARP της ASELSAN, ενω οι κεραίες παρεμβολών είναι διπλωμένες προς τα πίσω.
Εκτιμάται ότι οι πολιτοφυλακές που στηρίζουν τη "κυβέρνηση" της Τρίπολης (GNA) παρέλαβαν περί τα 40 KIRPI II και εκπαιδεύτηκαν επί τόπου από Τούρκους στρατιωτικούς. Δύο από αυτά καταστράφηκαν στο πεδίο της μάχης και άλλα πέντε έπεσαν άθικτα στα χέρια των μαχητών του LNA.




Από την αξιολόγηση του οχήματος προκύπτει ότι το Kirpi II δεν ανταποκρίνεται στις προδιαγραφές του κατασκευαστή και συνεπώς απέχει πολύ από το να χαρακτηριστεί "battle proven", όπως θα διαπιστώσουν σύντομα και οι ΕΔ της Τυνησίας που αποτελούν τον πρώτο εξαγωγικό χρήστη.



Τα παραπάνω αναφέρθηκαν αφενός για να γίνει κατανοητή η ανάγκη διαφήμισης "εθνικών" οπλικών συστημάτων από πλευράς Τουρκίας αφετέρου για να καταδειχθεί ότι κάθε Ο-Σ έχει αδυναμίες και είναι αντιμετωπίσιμο με τις κατάλληλες τακτικές/Ο-Σ

Σε καμία περίπτωση δεν πρέπει να υποτιμώνται οι προθέσεις και οι επιχειρησιακές ικανότητες του εχθρού, τον οποίο θα χαρακτηρίζαμε με τρεις λέξεις ως επίμονο, μεθοδικό και ύπουλο. Πρέπει όμως πάντοτε να λαμβάνουμε υπόψη τα πραγματικά δεδομένα. Τέλος.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου